Sortsuperego #2

Årets top 5 bøger

I den her omgang af Sortsuperego (sidst dag i dag) er udfordringen at vi vise vores top 5 liste over bøger vi har læst i løbet af året. Via min Goodreads profil, kan jeg se at jeg har givet 7 bøger 5 stjerner ud af de 50 bøger jeg har læst. Så jeg har været i tænkeboks. For det har været nogle fantastiske bøger, på hver deres måde. Men sådan her kom min liste til at se ud:

DSC_0137

Half Bad – Halvkode af Sally Green. Half bad - halvkode
Inden jeg havde læst den her bog. Havde jeg hørt en del om den via Facebook og Goodreads. Så jeg havde en del forventinger til bogen. Heldigvis levede den op til dem. For jeg synes at bogen var vildt spændende. Med de overnaturlige personer og hele den her samfunds konflikt der er mellem de hvide og de sorte hekse. Der udover kunne jeg også rigtig godt lide Nathan. Som er bogens hovedperson. Det er meget sjældent at jeg anbefaler fantasy bøger til min familie. Men jeg nævnte den over for min mor, der læste den, og hun var også helt vild med den. Der skulle komme en film, og jeg er ret spændt på at se, hvordan de vil lave den, og hvem der skal spille de forskellige roller. 

Eleanor og Park af Rainbow Rowell.Eleanor og Park
Da jeg skulle i gang med den her bog. Havde jeg ikke de store forventinger til den. Jeg havde regnet med at det bare vil være en sød histoerie om Eleanor og Park. Men bogen tog mig med storm. Så imens alle andre sad og tude over En flænge i himlen, var Eleanor og Park bogen der fik mig til at tude. For jeg synes godt nok at den var sørgelig og meget mere alvorlig end jeg lige troede at den vil være, og jeg elsker den! Den udgave jeg har er et grim anmelder eksemplar. Men jeg har set den i Føtex med en smuk indbundet udgave til 99 kr, og jeg kunne godt finde på at købe den, så jeg ikke behøver at se på den jeg har i forvejen.  

Knust af Teri TerryKnust
Jeg har altid været glad for den her serie. Og jeg kunne rigtig godt lide den sidst bog i serien. Jeg har oplevet nogle serier, hvor jeg har været skuffet over deres afslutning, (Host Fornyeren af Veronica Roth host) også er der andre serier, hvor det virker som om at forfatteren gerne vil have bogen færdig så hurtigt som muligt. Den her bog havde den perfekt afslutning. Den var spændende helt til de sidste sider i bogen, og man fik svar på alle sine spørgsmål. Så jeg var helt trist over at det var den sidste bog.

Mig før dig af Jojo Moyes. Mig før dig
Det her var min første bog med Jojo Moyes. Jeg havde hørt en del om hende. Men jeg gad ikke læse den, fordi jeg var bange for at den vil være lige som en Flænge i himlen. Som jeg blev skuffet over. Da jeg var færdig var jeg glad for at jeg havde givet den en chance. For jeg elskede hanlingen, (var ikke helt tilfreds med hendes afslutning af bogen) og jeg er helt vild med Jojos sprog. Den rørte mig på samme måde som Eleanor og Park. Så der for er den også kommet med i min top 5 liste. Jeg var også ret vild med Jojos bog En puls en. Men den er ikke lige så fantastisk som Mig før dig, så der for kom den ikke med på min liste. 

Endgame – Kaldet af James Frey.Endgame 1 - Kaldet
Endgame har der været rigtig meget om. Det er et større projekt, hvor der på samme dag udkom en bog, og et online spil. Og i 2016 vil der komme en film over bogen. Jeg har fulgt med, og jeg har været spændt på den her bog. Faktisk var jeg lidt i tvivl om jeg vil læse den. Men da jeg havde læst den, var jeg rigtig glad for bogen. For den er virkelig fed. Den tog mig med storm. Både pga bogens handling, (hvor vi følger 12 spillere, der skal overleve spillet) og persongalleriet er utroligt spændende. Jeg glæder mig til den næste bog, der detsvære først kommer til næste år. For jeg vil gerne finde ud af hvad der kommer til at ske i spillet og med spillerne i det. 

 

Hvilken bøger vil i vælge, hvis i skulle lave en top 5 liste?

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv et svar

