Half Bad – Halvkode af Sally Green

 

Anmeldes til bøge1r

ForlagetForfatterenGoodreads
Ebib, Bogpriser, Amazon

Forlaget skriverHalvkode. Halvt hvid. Halvt sort. Hvordan skal man holde fast i den hvide side af sig selv, når det hvide heksesamfund lægger stadig mere snærende bånd ned omkring en? Og når man mærker den sorte side, sin fars side, trække ubønhørligt i en? Selv om man ved, at den sorte side er lig med anarki og vildskab og – måske – vanvid …

Nathan har længe kæmpet imod, men efter en grusom oplevelse hos de hvide hekses råd, bryder han alle bånd og flygter, jaget af de hvide hekses specialkorps. Nathan håber at finde sin far – og måske igen en dag at få bare et enkelt glimt af Annelise, den hvide heks, hvis familie synes at have en særlig interesse i at se Nathan helt og aldeles uskadeliggjort. 

Allerede mens man læser de første sider af Half Bad, bliver man fanget ind. Fanget ind af den insisterende og stærke fortællestemme og af nysgerrighed efter at finde ud af, hvad der foregår. Og snart sidder man helt fængslet af en usædvanlig hovedperson med så enestående evner og så usædvanlig en skæbne, at man må vide, hvad der komme til at ske ,og hvilke valg Nathan – vores helt, vores hovedperson – vil træffe.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen.
De følgende udtryk og holdninger,  er helt og holdent mine egne.

Min mening:
Der har været en masse snak om bogen. Både her i Danmark og i udlandet. For det første er det forfatteren første bog. Der allerede er blevet udgivet i over 42 lande. filmrettigheder blev købt inden bogen overhovedet er udkommet, hvilket jeg synes er ret vildt. Og ikke nok med det så har Carlsen udgivet den på dansk, samtidig med den internationale udgivelse. Mega fedt! Jeg synes tit at der går alt for lang tid, før de udlandske bøger kommer til Danmark. Jeg er glad for at jeg fik lov til at læse den, for bogen er helt fantastik. Jeg havde en del forventninger til den, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Man kommer hurtigt ind i den og den er utrolig spændende. Uden at det bliver for meget.

Hele bogen handler om hekse. Hekse der er hekse er født enten sorte eller hvide. I det her univers er det de hvide der er de gode og de sorte der er de onde. Så det er de hvide hekse der gør alt for at skaffe sig af med de sorte hekse, inden de overhovedet når at vokser op. Vores hovedperson Nathan er et stort problem for dem. For han er halvt hvid, halvt sort. Den eneste af den slags. Så de hvide vil have ham under kontrol. For hvad vil hvad vil han udvikle sig til? Hvad vil han bruge sine kræfter på? Bliver han sort eller hvid? De holder godt øje med ham og de gør mange forfærdelige ting, ved Nathan i løbet af hans barndom. Jeg blev så tosset på de hvide hekse. For jeg synes ikke at de, hvide hekse kan kalde sig selv for gode hekse. Når de gør de ting som de gør. For tro mig den her bog er en virklig barsk bog, og det er ikke en for sarte sjæle. De hvide hekse gør alt for at beholde Nathan i deres magt, og det er ikke lige frem en dans på røde roser for dem. 

Jeg kan rigtig godt lide Nathan. Han er bare sådan en man forstår med det samme. Han har en utrolig styrke, og sej kampgejst. Jeg kan godt forstå at han er splittet omkring sig selv om hvilken side han høre til osv. For det tror jeg alle vil være, hvis de havde det som ham. Jeg kan godt lide at man får lov til at  mærke hans egen kamp om med hans gode og hans dårlige sider, for det gør ham kun mere menneskelig i mine øjne. Jeg elsker hans udvikling i bogen, og jeg glæder mig til at se hvad der sker med ham i løbet af serien. De andre personer i bogen er også spændende. Og jeg håber at vi høre mere til hans familie og Gabriel. Samt Annelise og hendes brik i det hele. Jeg er spændt på at se, hvordan hans kræfter bliver og om han kan finde ud af at håndtere dem.

Alt i alt synes jeg at det var en hel fantastisk bog. Jeg elskede den næsten helt fra start af. Det eneste minus der er ved bogen var, at den starter med du fortælleren. Så sproget er sådan her. Du løber og du har ondt i dit ben, men du forsætter. Det ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om. Det er ikke en skrive stil som jeg vil kunne holde ud at læse i længede. Men på en måde også spændende og nyt. Sallys sprog fangede mig med det samme. Og jeg synes at det er frisk pust, fra alt det andet man læser. Jeg vil gerne vide mere om den verden vi befinder os i, og flere ting om samfundet med heksende og deres magi. Jeg synes at det var fint at vi ikke fik det hele at vide på en gang. Men jeg håber at det kommer i de andre bøger. Som jeg helt sikkert skal læse.

Den bliver jo lavet som film. Og jeg er lidt spændt på at se, hvordan den bliver. Hvis de laver den rigtig, som de gjorde med The hunger games. Så tror jeg at den vil være helt fantastisk. Men jeg håber ikke at de vælger at lave alt muligt om som de gjort med The Host og Stormvind. For så vil jeg godt nok blive skuffet. 

stjerner

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv en kommentar