Wonder af R.J. Palacio

Anmeldes til bøge1rForlaget skriver: “Jeg vil ikke prøve at beskrive, hvordan jeg ser ud. Hvad du end tror, så er det sikkert meget værre.”

August “Auggie” Pullman blev født med et deformt ansigt, der har forhindret ham i at gå i skole. Indtil nu … Snart skal han begynde i en helt almindelig 5. klasse.

Det er aldrig nemt at være “den nye”. Især ikke, når man ser ud som Auggie. Men indeni er han som alle andre. Eller som han selv siger: “Den eneste grund til, at jeg ikke er helt normal, er, at folk ikke ser mig sådan.”

R.J. Palacio har med WONDER skrevet en moderne klassiker. En morsom, livsbekræftende og ikke mindst rørende fortælling, der ikke er til at lægge fra sig.

Forlaget ● Forfatteren ● Goodreads ● Bogpriser

Jeg har fået tilsendt bogen, som et anmeldereksemplar fra Alvilda.
De følgende udtryk er helt og holdent mine egne.

Min mening:
Inden jeg gik i gang med Wonder havde jeg allerede hørt en del om den, fx hos andre bogbloggere der roste den til skyerne, og Booktuber der nærmest sad og grad, imens de sad og snakkede om den. Så jeg var ret spændt på at se, hvordan den vil være, da jeg skulle gå i gang med at læse den. Bogen er fantastisk, og nu hvor jeg har læst den, kan jeg godt forstå, hvorfor den er blevet rost til skyerne.

Da jeg læste at bogens hovedperson August var i en alder af dem der går i 5. klasse, havde jeg ikke de store forventer til ham, og mine forventer til bogen dale en del. Men jeg måtte hurtigt indse, at jeg havde taget fejl af August, for han er en speciel person. Ikke kun pga sit undsende, men også pga hans sind og personlgihed. August er virklig god hjertet, og virker utrolig moden i forhold til sin alder, så sproget var heller ikke barnligt (som jeg havde frygtet) i forhold til at bogen bliver fortalt af en der går i 5. klasse.  Jeg troede at vi kun fik bogen fortalt af August, men i løbet af bogen får vi en del hel del andre synsvinkel af personer i Augusts liv, der beskriver hvordan de oplever August, skolen osv. Det fungerede rigtig godt med de andres synsvinkler, og det giver en fin hel hed til bogen. 

Alt i alt synes jeg at det var en fantastisk bog. Så vidt jeg ved er det her R.J. Palacio første roman, så jeg vil klart holde øje med hende, og hendes bøger, for jeg synes at hun skriver rigtig godt. Historien er rigtig rørenden, fyldt med emner som mobning, venskaber, familie bånd, skole start, og hvordan livet kan være, hvis man er barn og anderledes. Der udover får den en til at tænke på, hvor ubehagelige mennesker, kan være imod hinanden. Store som små. Der er ingen tvivl om, at boge er alvorlig anlagt, men den får også en til at smile, og det er virklig dejligt. Hvis du endnu ikke har fået læst den, så synes jeg at du skal komme i gang, for det er en af de bedste bøger, som jeg har læst i 2015, og jeg kan varmt anbefale den!

Har du læst bogen? Hvordan var din læseopleve med den?

stjerner

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv et svar

