Boglige ultimatummer

Lige for tiden køre der den her tag lag Bookish Would You Rather. Jeg har set en del af jeres indlæg/videoer, og jeg synes at i er kommet med nogle utrolige gode svar. Det har fået mig til at tænke over, hvad jeg selv vil svare, hvis jeg skulle svare på dem, så nu vil jeg hoppe med på vogne. 

DSC_0025

Udelukkende læse trilogier eller læse enkeltstående bøger?
Det her er nok en af de sværeste bøger, For jeg har 50/50 med yndlings bøger når det kommer til trilogier og enkeltstående. Der er altså også et eller andet fint,og noget særligt med en enkeltstående bog, og jeg elsker enkeltstående bøger med forfattere som Jojo Moyes og John Green. Men jeg vælger trilogier, for jeg elsker når man kan få så mange detaljer i det univers man er i, alle de fede plot-twist, og ikke mindst den udvikling der tit sker med bogens hovedpersoner der sker i løbet af bøgerne.

Udelukkende læse bøger af mandlige forfattere eller kvindelige forfattere?
De kvindelige forfattere. Uden tvivl. 90% af mine bøger er af en kvinde, og jeg kan ikke undvære dem. Så det er ikke et svært spørgsmål. Det der vil blive svært vil være, at jeg skulle undvære mandlige forfattere som John Green, James Frey og James Dashner. Men jeg vil slet ikke undvære Suzanne Collins, Jojo Moyes. Louise Haiberg,Sally Green og mange flere. Så det bliver det de mandlige. 

Udelukkende købe bøger hos boghandlere eller hos online forhandlere?
Hvis jeg skulle svare med hjerte vil det blive de online forhandler. For jeg det er en super fed følse at gå ned til den lokale boghandler, og få duften af bøgerne, imens man beundre de flotte fysiske værker. Men bøgerne er så dyre, så jeg har ikke råd til at købe dem i en boghandler, og tit har de et meget lille udvalg af de bøger, som jeg læser. Detsvære. For jeg vil virkelig gerne støtte dem. Så det bliver online forhandlere. Siden jeg har haft min blog, har jeg stort set kun købt bøger over nettet. Jeg elsker at det er så nemt, billiget, og at de har et så stort udvalg af de bøger jeg går efter. Hvis boghandlerne var lige som de online forhandlere, så havde jeg helt sikkert købt hos dem. 

Have at alle bøger bliver filmatiseret som film eller som TV-serier?
Den her er svær. For jeg elsker serier som Game of thrones og Outlander (har ikke læst Outlander, så jeg ved ikke, hvordan serien er i forhold til bogen), hvor de virklig går ned i detaljerne. Men på den anden side så hader jeg også serier som True Blood, der bare har navnet, samt hovedpersonerne fra bøgerne. Så det må blive film. Jeg synes at der er kommet nogle rigtig fede bog film. Som The Hunger Games, En flænge i himlen, Divergent, og The Maze Runner (nogle bedre end andre) og det er helt utroligt at se, det arbejde som film skaberne har fået fra bogens univers. Jeg nyder at sætte mig ned i biograf sætte, og opleve dem spændingen der er i filmen. Der er par kommende film, som jeg glæder mig, og jeg håber at der vil komme mange flere af dem i fremtiden.

DSC_0002

Læse fem sider om dagen eller fem bøger om ugen?
Kan man ikke vælge en mellem ting? Der er nogle gange, hvor jeg får læst en masse, og hvor jeg læser en bog på få timer, også er der nogle uger, hvor jeg næsten ikke får læst noget. Så jeg er i virklig i tvivl om den her. For jeg synes at 5 bøger er meget, men jeg synes også at 5 sider er vildt lidt. Så jeg vælger 5 bøger. På et tidspunkt i en Sortsuperego, var der en udfordring, hvor man skulle læse  mindst 30 sider, hver dag i 14 dage, og det var faktisk en rigtig god måde at få læst lidt på hver dag. Så det kunne jeg godt finde på at prøve igen, bare med et støre antal sider.

Være en professionel boganmelder eller en professionel forfatter?
Hvis jeg havde fået det her spørgsmål i mine teenage år, vil jeg havde valgt professionel forfatter. Den gang sad jeg med et kladdehæfte, og skrev den ene side efter den anden, på min egen fantasy historie. Jeg kom ret langt med den, men jeg kom ikke videre med den.Så jeg vil være professionel bog anmelder, hvis man overhovedet kan blive professionel. 

Udelukkende læse dine tyve yndlingsbøger igen og igen eller læse nye bøger og aldrig genlæse noget, du havde læst før?
Nogle vil måske sige at det var tosset, hvis man ikke vælge sine yndlings bøger. Og det var da også min første tanke. Men når jeg siger, at den her bog skal jeg snart genlæse, så får jeg den aldrig genlæst, fordi min nysgerrighed, bliver draget over mod de ulæste bøger på reolen. Jeg tror at jeg vil blive træt at at genlæse de samme bøger igen og igen, også selv om at det er mine yndlings bøger. Så jeg vil læse nye bøger, og møde nye skønne værker. 

Være en bibliotekar eller en boghandler?
Bibliotekar. Uden tvivl. Da jeg var mindre tog jeg rigtig tit på biblioteket. Vi havde sådan et lille lokal bibliotek, og det var super hyggeligt. Så den gang gik jeg og drømte om at blive bibliotekar, og hvis jeg havde valget mellem de to karriere valg, vil det stadig blive det. Ikke fordig jeg ikke tror, at det ikke er hyggeligt at være boghandler, Jeg kunne bare ikke forstille mig at arbejde sådan et sted. 

Udelukkende læse bøger fra din favoritgenre eller læse bøger fra alle genrer undtagen din yndlingsgenre?
Der er en grund til at jeg har en favoritgenre, så jeg kan ikke se, hvorfor man skulle læse andet?. Jeg vil for en hver en tid vælge en fantasy/dystopisk, frem for en krimi, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle lave om på det. 

Udelukkende læse fysiske bøger eller e-bøger?
Det her er også et nemt, for her vil jeg for altid vælge de fysikse bøger. Jeg læser selv e-bøger, for jeg synes at det er super smart, at man kan læse dem på sin mobil osv. Men der findens ikke noget bedre end at have med en bog, og læse i den. Der udover jeg elsker når man får en ny bog, og kigge  bogens cover, og den her duft man møder af en ny bog.

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

 

4 thoughts on “Boglige ultimatummer

Skriv et svar

