Bøgerne i 2014

I år fik jeg læst 57 bøger. Jeg har haft en del at se til i løbet af året. Så jeg synes at det er okay. Jeg har haft et rigtig godt læse år. Specielt i starten af året. Jeg har læst mange nye forfattere i løbet af året, og det har været nogle fede bøger ind imellem dem. 

Untitled-1

Som i kan se ved min statistik. Så har jeg givet en masse bøger 3-4 stjerner i år. Der er 3 som jeg aldrig fik læst færdigt, og 1 bog som fik en stjerner. Så det synes jeg er ret heldigt. I år har jeg givet 8 bøger 5 stjerner. Og det fortjener de virkelig, for nøj hvor er det nogle gode bøger! Jeg har sat mit mål til 50 bøger. Da jeg gerne vil være realistisk i forhold til hvad jeg kan nå. Jeg glæder mig til at se, hvad jeg kommer til at opleve i år, og jeg håber at jeg vil møde nogle spændende bøger, som jeg gjorde i 2014.

 1. Den bedste bog, du læste i 2012? (Hvis du ikke kan vælge én, opdel gerne efter genre.)
Half bad - halvkodeSom sagt har jeg valgt at give 8 bøger top stjerner i år, og det er virkelig svært at vælge en ud af de 5. I det her indlæg skriver jeg om, min top 5 liste. Og ud fra den liste må står det mellem Half Bad – Halvkode af Sally Green, Eleanor og Park af Rainbow Rowell og Mig før dig af Jojo Moyes. De 3 bøger ligger meget tæt på hianden. Men min kærlighed til fantasy og magi vinder. Så det er Half Bad – Halvkode af Sally Green, som løber af med sejerne. For den tog mig med storm. 

Januar: Havets Tåre af Camilla Wandahl
Februar:  Fortabt af Jana Oliver
Marts: Half Bad – Halvkode af Sally Green
April: Alt andet end død af Kim Harrison
Maj: Mig før dig af Jojo Moyes 
Juni: Skæbne af Christina Bonde
Juli:  Knust af Teri Terry
August: Italienske nætter, Sicilien af Irene Cao
September: Maze runner – Labyrinten af James Dashner
Oktober: Endgame – Kaldet af James Frey
November: Forrådt af Jana Oliver
December: Let it snow af John Green, Lauren Myracle & Maureen Johnson

2. Den bog i 2014, du var spændt på men ville ønske, du havde elsket mere?
Der er et par stykker, blandet andet bøgerne som Sjælesluger af Gail Carriger og Du af Caroline Kepnes. De to havde jeg glædet mig til at læse. Men jo mere jeg læst i dem, jo mere skuffet blev jeg over dem, og til sidst midstet jeg læselysten. En anden bog er Gåden om Alaska af John Green, for den havde jeg også ret høje forventninger til. Men det tog mig en krig at komme igennem den. 

3: Mest overraskende bog (på en god måde) i 2014?
Det må være bogen Mig før dig af Jojo Moyes. Jeg havde ingen forventninger til den, for jeg hader sådan nogle bøger, hvor en af hovedpersonerne, er handicapet, eller syge på den dødlige måde, også synes jeg også at den lød kedelig. Men jeg gav den en chance, og det er jeg ret glad for i dag. For jeg elsker Jojos måde at skrive på, og hendes personer i bogen. Det er den første bog jeg læser med Jojo og jeg er slet ikke færdig med hendes bøger. En anden bog jeg bliver nød til at nævne er Eleanor og Park af Rainbow Rowell. Da jeg læste om den, synes jeg at den lød sød. Men jeg havde slet ikke forstillet mig at den vil være så alvorlig. Det to mig 2 dage at læse den, og den står fint blandt mine ynglings bøger. Rød som blod af Salla Simukka overraskede også på mange måder. 

IMAG0073

4. Den bog, du anbefalede til flest mennesker i 2013?
Igen må jeg nævne Half Bad – Halvkode af Sally Green, Eleanor og Park af Rainbow Rowell og Mig før dig af Jojo Moyes. Det er de bøger jeg har talt om, alt efter hvem jeg har snakket med, og hvad de læser.

5. Bedste serie, du opdagede i 2014?
Det er uden tvivl Half Bad – Halvkode af Sally Green er en af dem samt serien The Demon Trappers af Jana Oliver. Jeg har læst de to første bøger i serien i løbet af året. Og jeg elsker dem! Jeg havde ikke de store forventninger til den. Men jeg blev hurtigt vild med den verden og de personer som Jana Oliver har skabt. Endgame – Kaldet af James Frey. Den første bog sluttet sindsyg spændende, og jeg kan ikke vente med at få fat i den næste bog. Jeg har givet 5 stjerner til alle bøgerne i de nævnet serier. Sidst men ikke mindst vil jeg lige nævne serierne The Selection af Kiera Cass. Jeg er stor fan af alt det drama, de smukke kjoler, og kærligheden der er i bogen. Jeg er lidt spændt på seriens afslutning. Rød som blod af Salla Simukka er også en spændende bog. Den næste bog kommer i år, og det er også en jeg ser frem til.

6. Nye favorit forfattere, du opdagede i 2013?
Pyh jeg har en virklig lang liste! og her er nogle af dem: 

De udenlandske:

  • Sally Green
  • Jana Oliver
  • Rainbow Rowell
  • James Frey
  • Jojo Moyes
  • John Green

De danske

  • Linse Kessler
  • Mette Bundgaard Laursen
  • Camilla Wandahl

7. Den bedste bog, som tog dig ud af din sikkerhedszone eller var en helt ny genre for dig i 2013?
Før jeg kastede min kærlighed på fantasy bøger, så læste jeg meget krimi bøger. Den gang jeg læste krimi bøger, var jeg ret vilde med dem. Men jeg kørte død i dem. Så der har ikke været særlig mange af dem siden jeg oprettet bloggen. I år Rød som blod af Salla Simukka. Og det er en utrolig spændende krimi, og selv om jeg tøvede med at læse den, så er jeg glad for at jeg fik læst den, og jeg glæder mig til at læse den næste bog i serien. Som kommer i løbet af 2015.

8. Mest spændende og umulig-at-lægge-fra-sig bog i 2014?
Det er de 8 bøger som jeg har givet 5 stjerner. Men der har også været mange blandt 3-4 stjerner. Blandet andet Maze runner – Labyrinten af James Dashner, Endgame – Kaldet af James Frey, Eliten af Kiera Cass, Alt andet end død af Kim Harrison, Fortabt af Jana Oliver.

9. Bog, du læste i 2014, som du højst sandsynligt vil genlæse i 2015?
Måske kunne jeg godt finde på at genlæse nogle af de serie bøger som jeg har læst i løbet af året. For det gik pænt stærkt med at læse dem, og det kunne være meget rart at få genfrisket alle detajlerne. Her tænker jeg fx på Maze runner – Labyrinten af James Dashner, Endgame – Kaldet af James Frey og Half Bad – Halvkode af Sally Green. Men udover dem tror jeg ikke at jeg kommer til at genlæse nogle bøger.

10. Favorit forside i 2014?

PicMonkey Collage

11. Mest mindeværdige karakter i 2014?
Jeg har mødt på nogle super skønne og mindeværdige i løbet af året. Men for ikke at gentag mig selv i det her indlæg, så vil jeg gerne nævne Augustus “Gus” Waters, fra En flænge i himlen af John Green. Jeg synes at han er mega cool, også fik han mit hjerte til at smelte. Jeg også ret vild med hans humør, og den måde han er over for dem han holder af. Der er en 2 andre fyre der har fået tæt løb om Augustus plads og det er Parker (Eleanor og Park), Ed ( En plus En) og Nathan (Half Bad – Halvkode)

the fault in our stars animated GIF

Der er også nogle få kvinder jeg gerne vil nævne og det er Riley (Fortabt), Victoria (Nattens sanger), Lumikki (Rød som blod), Hazel (En flænge i himlen) og Jubilee (Let it snow)

12. Den smukkeste bog, du læste i 2014?
Det må være En plus en af Jojo Moyes. Jeg synes både at Jojo sprog, personer og historie i bogen er utrolig smuk. Let it snow af John Green, Lauren Myracle & Maureen Johnson og serien Nattens sanger af Christina Bonde er også nogle smukke bøger, som jeg har haft fornøjelsen af at læse i 2014

13. Bog, der havde den største indflydelse på dig i 2014?
Det er Eleanor og Park af Rainbow Rowell. Den havde en stor indflydelse på mig. Jeg havde ikke forventet det store fra bogen. Men bogen fik mig både til at grine og græde. Jeg elsker det hele i bogen, og på en eller anden måde vil jeg ønske at det var en serie, så vi kunne få flere bøger med Eleanor og Park.

14. Bog, du ikke kan begribe, du ventede med at læse indtil 2014?
Mig før dig af Jojo Moyes og En Flænge i Himlen af John Green. Der var en del der snakkede om dem i 2013. Men det var først i 2014 at jeg fik læst dem, og jeg er glad for at jeg fik øjne op for dem.

15. Favorit passage eller citat fra en bog i 2014?

“Holding Eleanor’s hand was like holding a butterfly. Or a heartbeat. Like holding something complete, and completely alive.” – Eleanor og Park af Rainbow Rowell

“Sometimes, you read a book and it fills you with this weird evangelical zeal, and you become convinced that the shattered world will never be put back together unless and until all living humans read the book.” – En Flænge i Himlen af John Green

16. Korteste og længste bog, du læste i 2014?

Korteste: Hvad du ønsker … af Sylvia Day.  På 44 sider.
Længste: Forrådt af L.A. Weatherly På 680 sider.

17. Den bog i 2014 med en scene, som du var ved at dø for at få lov til at diskutere med andre?  (et WTF moment, en episk afsløring, et saftigt kys etc. etc.) Undgå spoilere!
Det må være nogle fra bøgerne  Maze runner – Labyrinten af James Dashner, Endgame – Kaldet af James Frey og Half Bad – Halvkode af Sally Green. De er super spændende, og det har været svært ikke at kunne snakke om dem.

18. Favorit forhold fra en bog i 2014? (hvad enten, det er romantisk eller venskabeligt)
Jeg har sødt på ret mange dejlige forhold i 2014. Men det jeg bedst kan lide er Jess og Ed fra  En plus en af Jojo Moyes. Jubilee og  Stuart fra Let it snow af John Green, Lauren Myracle & Maureen Johnson, er også et super sødt par. Jeg har også lyst til at nævne Hazel og Augustus fra En Flænge i Himlen af John Green, og Eleanor og Park fra Eleanor og Park af Rainbow Rowell

DSC_0117

19. Favorit bog i 2014. fra en tidligere læst forfatter?
Det er serien Nattens sanger af Christina Bonde. Besat af Christina Bonde, Skæbne af Christina Bonde og Følelse af Christina Bonde. I 2013 fik jeg læst Månens Børn af Christina Bonde. Og jeg synes at hun er en dygtig forfatter. Jeg er helt vild med Nattens Sanger, og jeg håber at der vil komme nye bøger med Christina i løbet af 2015. En anden jeg gerne vil nævne er Teri Terry. Sidste år fik jeg læst hendes to første bøger i Slated serien. Jeg fik læst den sidste bog (Knust af Teri Terry), og jeg nød at læse den, for det var en rigtig god afslutning. 

20. Bedste bog, du læste KUN på baggrund af en anbefaling fra én anden i 2014?
I 2013 blev der snakket en del om En Flænge i Himlen af John Green. Jeg fik først læst den i år. Og jeg kan godt forstå at den er blevet så populær. Jeg fik læst den for hurtgt og på en E-Bog, så jeg kunne godt forstille mig at læse den igen i løbet af 2015, nu hvor jeg har fået bogen.

Har i haft et godt bog år?

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

2 thoughts on “Bøgerne i 2014

Skriv et svar

