Den fredløse af Carina Evytt


Tak for anmeldereksemplar som er fra Tellerup.Anmeldes til bøge1r
De følgende udtryk er helt og holdent mine egne.

Forlaget skriver: Storbondens datter, Anna, og den unge tater, Rham, har begge svært ved at affinde sig med de forventninger som omgivelserne stiller til dem. Anna vil ikke giftes og have børn, og Rham vil ikke underkaste sig autoriteterne. Et moderløst enhjørningeføl knytter bånd imellem dem, og på tværs af race og klasseskel oplever de for første gang forståelse og accept.

Men samtidig kommer en veltalende politiker til magten ved at sprede had og frygt blandt sine tilhængere med beskrivelser af taterne som tyve, mordere og hekse, som skal holdes nede med hård hånd. Dette bringer Rham i problemer med myndighederne, og Anna i problemer med naboerne da hun vælger at tage afstand fra fremmedhadet.

Snart må de begge indse at selv en drøm har sin pris, og deres forhold får så vidtrækkende konsekvenser at det trækker spor, ikke kun i Anna og Rhams liv, men i hele landsdelen det følgende årti.

ForlagetForfatteren, GoodreadsBogpriser,

Min mening:
Det er første gang at jeg læser noget med Carina Evytt. Så jeg har været ret spændt på at se om bogen vil fange mig. For jeg synes at bogen lyder rigtig spændende, men jeg var lidt skæmt af bogens størrelse. Men jeg er jeg ret fascineret af bogen, for jeg synes at den er utrolig smuk, med dens forside, og den måde den er blevet trygt på. Bogen er en historisk fantasy bog og super spændende med mange gode emner, så jeg er glad for at jeg har læst den. For det er en virkelig skøn læseoplevelse .

Anna, og Rham er bogens hovedpersoner. Vi følger dem på skift igennem en del år. De lever i hver deres samfund, men deres veje krydses, og det får konsekvenser for dem begge to. Jeg kan godt lide historien om dem, og jeg kan godt lide at vi får histoeren fortalt fra begge sider af, da det giver et godt indblik i, hvem de er og, hvad de følger, og hvorfor de gør som de gør. Man møder dem når de er unge, og ser dem vokse op, og i den tid synes jeg at det er Rham man ser vokse, og jeg synes også at det er ham man kommer tættest på. Ikke fordi man ikke lære Anna at kende, og jeg kan rigtig godt lide hendes mod, og den omsorg hun har. Men jeg følger at hun gemmer sig bag den her lukkede dagdrømme verden. Jeg blev rigtig overrasket over bogens afslutning. Jeg ved ikke helt om jeg kan lide den, for jeg havde håbet på en anden en. Men jeg kan ikke rigtig sige noget om den uden at afsløre den. Så jeg synes at i selv skal læse den, og danne jeres egne meninger om slutningen. 

DSC_0002Alt i alt synes jeg at det er en god bog, jeg nød at læse den, og jeg synes at der var mange gode emner i den som kærlighed, venskab, familiedramaer,  jalousi, politik, samfund, og hvad magt og had kan gøre ved folk. Enhjørningen er den twist af fantasy som Carina Evytt har tilføjet til bogen, og det kan jeg rigtig godt lide! I Harry Potter bøgerne er der lidt om enhjørninger, men det er ikke meget så jeg nød at læse om dyret, og jeg vil gerne læse mere om det. 

Jeg kan rigtig godt lide Carina Evytt sprog, hun skriver det så det passer tid vi befinder os i, og det er rigtig fedt. Mit eneste problem er slutningen og så  synes jeg at bogen har for mange sider, og på et tidpunkt gik jeg død i den. Så det er der for at den ikke for flere stjerner fra min side af.  Men der udover synes jeg at det var en utrolig smuk bog, og jeg vil varmt anbefale bogen, hvis i gerne vil have en historisk fantasy bog fyldt, med gode emner og enhjørninger. 

stjerner

 

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv et svar

