Life of a Blogger #4

Life of a Blogger er fra Novel Heart Beat. Om life a blogger: It’s a weekly feature. Each week I will choose a subject and talk about that subject in my life. The topics will be non-bookish so that you can get to know me on a more personal level!

Hun kommet med et nyt emne hver torsdag, jeg har kigget lidt med på emnerne og jeg synes at de er ret fine  og en god måde at få skrevet om nogle ting, som man ellers ikke får skrevet om. Jeg vil ikke gøre det hver torsdag. Men jeg vil kun gøre det når der kommer et emne som jeg finder interessant.

Marie:

Marie : Græsk pigenavn afledt af det hebraiske Mirjam, der betyder “den skønne”. I Norden blev navnet i den katolske tid betragtet som et så helligt navn, at det i realiteten ikke blev benyttet før hen mod reformationstiden. Herefter blev det til gengæld et af det mest almindelige navne. I sydlige katolske lande benyttes Maria/Marie også som mellemnavn til drenge, f.eks. forfatteren Erich Maria Remarque (født 1898), filosoffen Francois Marie de Voltaire (1694-1778) og komponisten Carl Maria von Weber (1786-1826). Af navnets utallige afledninger kan nævnes: Mary, Merry, Molly, Marie, Marietta, Mimi, Marijke, Marie, Mia, Mie og Misse. Navnedato: 25. marts (Mariæ Bebudelsesdag).

I perioden 1985-1996 fik 3.887 danske piger navnet Marie. Ifølge Danmarks statistik var der 18498 personer med navnet Marie i Danmark pr 1. januar 2008. Marie har navnetallet 1 (“Pioneren”) inden for numerologien. Pioneren: Positive sider: Leder, innovativ, selvstændig, kreativ, handlingsorienteret, ambitiøs, fighter, modig. Negative sider: Egoistisk, selv-centreret, aggressiv, dominerende.

Min historie med navnet:

Jeg har altid været nysgeriige om mit navn. Både om hvad det betyder og hvorfor jeg fik navnet Marie. Så der for er det ikke første gang at jeg har søgt om det, og jeg har før skrevet lidt om det i det her indlæg. Jeg har så sener hen fundet ud af at jeg fik navnet Marie. Både min oldemor på min fars og min mors side hed Marie. Så derfor synes de også at jeg skulle have navnet. Jeg kan godt lide at der er lidt betydning omkring mit navn, og jeg ikke har fået det, bare fordi det var et eller andet fint navn.

Mit efternavn: 

Mit mellem navn er Brisson. Jeg ved ikke så meget om det navn, udover at det er fra min fars side, og at mine 2 søskende på hans side også hedder Brisson, og at det er fransk. Samuelsen har jeg fra min papfar. Jeg er enlig glad for mit navn. Men jeg er lidt ked af at jeg ikke har navnet Olsson, for de hedder min mors familie. Men jeg ved ikke hvordan jeg skulle få flettet det ind i mit navn.

Skriv et svar

