Ugens bog #1

Jeg synes at jeg kommer med flere indlæg om min hverdag, og færre indlæg om bøger. Hvilket jeg er lidt ked af. Så der for vil jeg lave de her ugens bog indlæg, som vil komme i hverdagene. Hvor jeg har fokus på en bestemt bog. Hvor jeg vil skrive lidt om bogen, vise bogens covers fra andre lande, nyheder, citater osv.

Gåden om Alaska af John Green

  • Originaltitel: Looking for Alaska
  • Serie: Ingen 
  • Forlag: Rosinante & Co 
  • Indbinding: Hæftet 
  • Udgivet: 17-06-2014 
  • Sideantal: 249
  • Genre: Ungdom

Livet for Miles har stort set været en dans på roser, og alting er gået efter planen, men det bliver alt sammen anderledes, da Miles starter på kostskole.

“Gåden om Alaska” handler om 16-årige Miles, der begynder på kostskole. Her får han et særligt bekendtskab, der kommer til at vende op og ned på hele hans tilværelse. Alaska er gådefuld, ufatteligt sexet, smuk og lige til at falde på halen over, men hun har også store problemer og snart bliver Miles’ liv alt andet end sorgløst.

“Gåden om Alaska” er skrevet af John Green og er en gribende ungdomsroman, som har fået stor ros. 

“The only way out of the labyrinth of suffering is to forgive.” 

“When I look at my room, I see a girl who loves books.” “What the hell is that?” I laughed. “It’s my fox hat.” “Your fox hat?” “Yeah, Pudge. My fox hat.” “Why are you wearing your fox hat?” I asked. “Because no one can catch the motherfucking fox.”

Efter at jeg havde læst og set filmen med En flænge i himlen af John Grenn. Var jeg nysgerrige efter at læse Gåden om Alaska. Jeg var virklig spillet med den her bog. For jeg elsker John Greens sporg, og hans måde at beskrive collage livet. Men jeg kunne ikke tag Alaska. Jeg synes at hun var en dum gås, med humørsvingere. Og jeg var ved at smide bogen fra mig op til flere gange. Så bogen fik to stjerner, og jeg kan ikke helt forstå at der er nogle der har givet den op til 4-5 stjerner, og jeg tror at det er en af de her bøger, der kun har fået så meget omtale pga bogens forfatter.

Der er efterhånden kommet flere og flere rygter og nyheder om at bogen skal filmatiseres. Jeg tror ikke at jeg kommer til at se den. Dog kommer det meget and på, hvem der får rollerne, og hvordan traileren er sat sammen. det er ikke en film, som jeg brænder for at se. Så det ender nok med at jeg først ser den, når den en gang kommer på dvd eller i tvet. Hvad med jer skal i se den? 

1

1: Engelsk 2: Engelsk 3: Slovakisk 4: Russisk 5: Fransk 6: Italiensk 7: Tysk 8: Svensk

PicMonkey Collage

 1: Serbien 2: Norsk 3: Spansk 4: Indonesien 5: Polsk 6: Tyrkisk 7: Dansk 8: Portugisisk

Jeg kan ret godt lide coveret til bogen. På de feste covers verden over, er der en råd tråd med at der enden skal være noget gult eller den lille tusindfryd. Jeg er ret vild med det svenske, Indonesien og protugisiske covers. Jeg synes at tyrkiske cover var for meget, med de blå og gule farver. Men da fik kigget på det og de detaljer der er, synes jeg at det er ret flot. Jeg synes enlig også at det russiske er pænt. Men jeg kan ikke se, hvorfor det lige skal være en båd på forsiden. Af de to danske covers vi har. Kan jeg bedst lide det fra den nye udgave. Det er så enkelt og fint.

Jeg synes at de to bøger med labyrinten er mærkelige. Der udover synes jeg også at det italienske cover er vildt grimt, med det store ansigt og de store øjne. Jeg vil ihvertfald aldrig købe bogen, hvis det stod i vores boghandle. Det polske og det fra serbien er heller ikke lige min kop te.

“Have you really read all those books in your room?” Alaska laughing “Oh God no. I’ve maybe read a third of ‘em. But I’m going to read them all. I call it my Life’s Library. Every summer since I was little, I’ve gone to garage sales and bought all the books that looked interesting. So I always have something to read.”

“Sometimes I don’t get you,’ I said. She didn’t even glance at me. She just smiled toward the television and said, ‘You never get me. That’s the whole point.”  photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv et svar

