En flænge i himlen af John Green

Anmeldes til bøge1r 

ForlagetForfatterenGoodreads
Ebib, Bogpriser, Amazon

Forlaget skriver: En flænge i himlen er årets største overraskelse i amerikansk ungdomslitteratur. Tæt på genial blev John Greens bog kaldt af Time Magazine, og bogkøberne er enige. Siden bogen udkom i januar, er den trykt i 300.000 eksemplarer og i syv uger toppede den bestsellerlisten i New York Times. Og dét selv om bogen handler om noget så alvorligt som kræft.

Hazel har i fire år levet med en alvorlig kræftdiagnose og er ofte ved at miste modet. Men så møder hun den ligeledes kræftsyge Augustus og bliver forelsket for første gang i sit liv. Pludselig ser hun på både sygdom, liv og død på en helt ny måde. En flænge i himlen er en både rå, rørende og livsforelsket roman om udødelighed og alt det største og smukkeste i livet.

Om forfatteren: En flænge i himlen er John Greens femte ungdomsbog. Bogen er solgt til en lang række lande samt til filmatisering.

Min mening:
Jeg har hørt en masse positive ting om den her bog. Men jeg ikke haft lyst til at læse den før nu. Og grunden til det er at jeg blev skæmt væk, da jeg læste at bogens hovedperson kræft. Ikke fordi jeg har noget imod personer der har det,  Men jeg har ikke haft de bedste oplevelser, med de bøger der har sådan nogle emner. Grunden til at jeg fik lyst til at læse den var fordi jeg så filmens trailer. Og jeg må sige at jeg blev positivt overrasket over den!

Jeg kan godt lide Hazel, jeg synes at hun er sej, og jeg kan godt lide at så åbent beskriver hendes følser og oplevelser på godt og ondt, når det kommer til at være et kræft barn. Jeg kan godt lide hende som person, og hun er en der er nem at holde af. Augustus kan jeg også godt lide. Jeg er helt vild med hans humoristiske personlighed. Hvor Hazel er mere den alvorlige type. Jeg synes at de to passer godt sammen, og jeg kan godt lide den måde de møder hinanden, og bygger det hele op. De andre personer i bogen er også fint beskrevet. Men det er klart Hazel og Augustus, som jeg bedst kan lide.

Alt i alt synes jeg at det var en god bog. Jeg er glad for at jeg fik læst den. Nu hvor den har fået så meget omtale. Men den røre mig ikke, som den har gjort hos så mange andre. Det er ikke fordi jeg ikke fik en klub i halsen, men jeg stor tude ikke til sidst i bogen. Jeg blev faktisk mere iretet på bogens slutning. Jeg synes at der mangler et eller andet, men jeg kan ikke sætte en finger på, hvad det er at bogen mangler, for den er jo god, jeg troede bare måske at den var bedre når folk har rost den så meget. Jeg kan godt lide John Green sprog til bogen, og jeg synes at han skriver ret godt. Så hvis nogle af hans andre bøger bliver oversat, kunne jeg godt finde på at læse dem. For at se om de er bøger der fanger en på samme måde som En flænge i himlen formår at gøre.     

Da jeg så tralieren til filmen. Sagde jeg for mig selv at den der film, den skal jeg bare se i biografen. Nu er jeg ikke helt så sikker på om, jeg har lyst til at se den, pga det syn jeg fik af bogen. Jeg tror ihvertfald at der lige skal gå noget tid, så jeg kan se, hvad folk synes om filmen i forhold til bogen. Men jeg er da spændt på at se, hvordan filmen bliver, og jeg får sikkert også lokket en af mine veninder med ind i biografen. 

stjerner

 

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv en kommentar