Bøgerne i 2013

IMAG1196Sidste år fik jeg lavet de her spørgsmål. Jeg vil lave den igen, da jeg synes at det er en ret sjov måde at få en snak om de bøger, som man har læst i løbet af året. Mit mål var at få læst 60 bøger og jeg kom helt om på 70, hvilket jeg synes er rimlig godt gået. Hvis i vil se hvad, jeg har læst i løbet af året kan i se det her

1. Den bedste bog, du læste i 2012? (Hvis du ikke kan vælge én, opdel gerne efter genre.)
Hm når jeg kigger på min liste i år. Er der ikke en der bare siger, at den der det er bare årets bedste bog. Dog er der nogle bøger der skilder sig ud. Blandt andet Slettet og Splittet af Teri Terry. En anden serie, som jeg også kom i til at tænke på var de to sidste bøger Crystal og Phoenix af Joss Stirling. Jeg har læst mange danske bøger i år, og der er klart nogle der skilder sig ud. Blandt andet de her to Månens Børn af Christina Bonde, Fønixens Hjerte af Christina Ramskov og Dennis Knudsen – Jeg dør kun én gang af Dennis Knudsen. Dæmonernes by af Cassandra Clare og Kampen om tronen af George R. R. Martin, er også helt fantastiske på sin egen måde.

Januar: Fri af E. L. James. 
Februar:  
Marts: Vandrende sjæle af Stephenie Meyer
April: Slettet af Teri Terry
Maj: Kampen om tronen af George R. R. Martin
Juni: Blottet for dig af Sylvia Day
Juli:  Dæmonernes by af Cassandra Clare
August:  Fønixens Hjerte af Christina Ramskov
September: Soulfinders. Crystal af Joss Stirling
Oktober: Mystikeren af Alyson Noël
November: Skæbnedans af Nicole Boyle Rødtnes. 
December: Dennis Knudsen – Jeg dør kun én gang af Dennis Knudsen

2. Den bog i 2013, du var spændt på men ville ønske, du havde elsket mere?
Eloise af Judy Finnigan, Uglies af Scott Westerfeld oDe Fortabte Sjæle af Trinity Faegen. Var alle sammen nogle bøger, som jeg havde forventet en del af. Men som jeg blev ret skuffet over. Specielt de to sidste. Jeg var så skuffede, over dem at jeg måtte ligge dem fra mig.

3: Mest overraskende bog (på en god måde) i 2013?
Jeg er ikke god til at læse biografier og lyrik, så Dennis Knudsen – Jeg dør kun én gang af Dennis Knudsen, Blandet slik af Cecilie Sund Kristensens bøger overreskede mig positivt. Efter at jeg havde set de kommentar der var kommet til Månens Børn af Christina Bonde. Havde jeg heller ikke de høje forventinger til den. Men jeg synes at den var rigtig god på mange måder.

4. Den bog, du anbefalede til flest mennesker i 2013?
Fønixens Hjerte af Christina Ramskov og Slettet af Teri Terry. Jeg synes at de to bøger er ret fantastiske på hver deres måde. Og der for har jeg også snakket mest om dem, når jeg har snakket om bøger. 

5. Bedste serie, du opdagede i 2012?
Slettet af Teri Terry og Kampen om tronen af George R. R. Martin . Jeg kan ret gode lide det der sker i bøgerne og jeg er glad for at jeg kom i gang med dem, her i 2013. Og jeg glæder mig til at læse den tredje og sidste bog. igen må jeg nævne Fønixens Hjerte af Christina Ramskov og Månens Børn af Christina Bonde. Jeg synes også at de er nogle rigtig spændende bøger. Som jeg glæder mig til at læse mere af. 

6. Nye favorit forfattere, du opdagede i 2013?
Pyh jeg har en virklig lang liste!

De danske

  • Christina Bonde, 
  • Christina Ramskov, 
  • Nicole Boyle Rødtnes
  • Dennis Knudsen
  • Louise Haiberg

De andre:

  • Cassandra Clare
  • Sylvia Day
  • Teri Terry
  • Maya Banks
  • George R. R. Martin

IMAG1717

7. Den bedste bog, som tog dig ud af din sikkerhedszone eller var en helt ny genre for dig i 2013?
Jeg læser som sagt ikke mange biografier. Jeg tror at jeg har fået læst to, eller sådan noget. Men efter at jeg har fået læst Dennis Knudsen – Jeg dør kun én gang af Dennis Knudsen. Kunne jeg godt finde på at læse flere. Specielt de personer jeg på en eller anden måde finder spændende. 

8. Mest spændede og umulig-at-lægge-fra-sig bog i 2013?
Igen må jeg nævne de her bøger Gnist, Fønixens HjerteSlettetMånens BørnDæmonernes byVandrende sjæleLøbeild af Suzanne Collins, Soulfinders. Phoenix , Soulfinders. CrystalSkæbnedansDig og mig ved daggry

9. Bog, du læste i 2013, som du højst sandsynligt vil genlæse i 2014?
Jeg tror ikke at der er nogle jeg vil læse igen. Der er så mange nye bøger, der hele tiden bliver udgivet. Så jeg vil hellere læse dem, end at genlæse de bøger jeg har brugt tid på. 

10. Favorit forside i 2013?
Jeg synes at der har været utrolig mange smukke forsider i år. Jeg elsker når en forfatter gør noget ud af deres bogs forside. Her kan i se nogle af de bøger, som jeg har elsket i 2013

Fotor0114103559

11. Mest mindeværdige karakter i 2013?
Jeg elsker stærke og modige personer. Og dem har der været nogle af i løbet af 2013 blandt andet den her personer: Daire Santos fra Soul Seeker serien, Kyla i Slated, Dominic som er skabt af Louise Haiberg, Clary i Dæmonernes by. Sidst men ikke mindst vil jeg gerne nævne Arya, Jon og Tyrion. Specielt Arya, som jeg elsker i George R.R. Martin serie. Jeg synes at de alle sammen er nogle ret fantastike personer på hver deres måde. 

12. Den smukkeste bog, du læste i 2013?
Det er helt klar George R.R. Martin serie. Selv om den bogen er ret barsk. Så synes jeg også at den er utolig godt velskrevet, og jeg elsker sproget i bogen. Han beskriver tingen utrolig godt, og han er ikke en der pakker tingen ind i vat.

13. Bog, der havde den største indflydelse på dig i 2013?
Dennis Knudsen – Jeg dør kun én gang af Dennis Knudsen. Jeg synes at det er ret fantastik med alt det han har oplevet og opnået med sit liv. 

14. Bog, du ikke kan begribe, du ventede med at læse indtil 2013?
Igen må jeg nævne George R.R. Martin serie. Jeg fatter ikke, hvorfor jeg ikke er gået i gang med den noget før. Men jeg tror at det var størelsen af hans bog der skræmte mig. I dag er jeg er glad for, at jeg endelig fik oplevet den. 

The Host15. Favorit passage eller citat fra en bog i 2013?
Der er nogle ret fantasiske nogle i Vandrende sjæle af Stephenie Meyer. Bare jeg læser hendes citater får jeg lyst til at læse bogen igen. Her er et som jeg specielt holder meget af:

“It’s not the face, but the expressions on it. It’s not the voice, but what you say. It’s not how you look in that body, but the thing you do with it. You are beautiful.”

16. Korteste og længste bog, du læste i 2012?

Korteste: I Månens Skær af Jon Brændsgaard Toft.  På 62 sider.
Længste: Kongernes kamp af George R. R. Martin. På 826 sider.

17. Den bog i 2013 med en scene, som du var ved at dø for at få lov til at diskutere med andre?  (et WTF moment, en episk afsløring, et saftigt kys etc. etc.) Undgå spoilere!
Løbeild af Suzanne Collins. Vi var 4 der skulle ind og se filmen i biografen. Og to af dem havde ikke læst bogen. Så vi kunne ikke rigtig snakke om den, før vi havde set filmen. 

18. Favorit forhold fra en bog i 2012? (hvad enten, det er romantisk eller venskabeligt)
Crystal og Xav fra Soulfinders. Crystal. Jeg synes at de er ret skønne. Jeg kan også godt lide Ian og Wanderer fra Vandrende sjæle. Specielt Ian er jeg helt vild med

19. Favorit bog i 2013 fra en tidligere læst forfatter?
Soulfinders. Phoenix og Soulfinders. Crystal af Joss Stirling. Jeg var helt vild med hendes første bog i serien. Så jeg glædet mig til at gå i gang med de to. Og de skuffede mig bestemt ikke! Det samme med Oprøreren af Veronica Roth og Fri af E. L. James.  Vandrende sjæle af Stephenie Meyer, Løbeild af Suzanne Collins. Fik jeg genlæst, jeg elsker dem stadig, og de vil altid være nogle af mine ynglings bøger.

20. Bedste bog, du læste KUN på baggrund af en anbefaling fra én anden i 2012?
Jeg havde læst og hørt rigtig meget om George R.R. Martin serie. Men jeg havde kun set den som serie. Så jeg er glad for at jeg endelig fik læst den som bog.

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv et svar

