Decemberleg #19

Juletraditioner

Jeg troede at jeg havde skrevet om det her før på min blog. Men jeg kan ikke finde nogle indlæg om det. Så der for skal i da ikke snydes for det. Jeg prøver at gøre det så enkelt, som muligt så det ikke bliver rodet. Vi i min familie har nogle få nogle, men det er ikke mange, og nogle år bliver de ikke holdt. Fordi vi alle har så meget vi skal nå op til julen. Men så man jo bare gøre det til næste år. Jeg har taget nogle billeder med i indlægget, som er taget fra sidste år.

Før juleaften

1 i advent: Min familie og jeg har de seneste år mødt hinanden, den 1 i advent. Hvor vi hygger med æbleskriver, gløgg, julemusik osv. Sidst år blev det til brunch, hvor det bare var min mor, søster og jeg. I år var det med mormor, morfar, mors kæreste, mor og jeg. Det plejer at være meget hyggeligt og afslappet.

     

Gavekøb: Min søster og jeg plejer at give gaver sammen. Og tag på gave indkøb sammen, i starten af December. I år giver vi vores gaver hver for sig. Nogle har jeg været kreativt ved, og andre fik jeg købt i Malmø.

Julebag: I mange år, har min søster, mor og jeg bagt jødekager. Men de har vi ikke gjort de sidste par år. Sidste år var jeg dog op hos min mormor og morfar, hvor vi lavede kransekage. I år har jeg selv gjort det, for første gang. Da jeg savnede den tradition. De blev faktisk ret fine. Overvejer at bege en ny omgang, så jeg kan tag nogle med til juleaften.

  

Fødselsdag: Min søster har fødselsdag den 23 December. Vi har aldrig overset dagen, bare fordi hun har fødselsdag lillejuleaften. I mange mange år, har vi mødt op til eftermisdags kaffe, med boller og alt hvad der høre til en fødselsdag. Når vi har spist, finder vi vores med bragte pakker frem og spiller pakkeleg. Vi har ikke gjort det de sidste to år, men jeg håber at det på et tidspunkt kommer igen.  

  

Juleaften:

Hvor: Vi er 3 familier, der holder jul sammen, og vi skiftes til at holde juleaften hos hinanden. Sidste år var det hos min mor, i år er det hos min mormor og morfar. På et tidspunkt var det kun hos min mormor og morfar.

Maden: Tja jeg vil tro at vi får meget af det samme som alle andre. Mange år har vi fået gås. I nogle år både gås og and. Her på det seneste har det vist bare været and. Der til får vil altid hvide, og brune kartofler, rådkål, sovs osv. Til dessert får vi risalamande. Hos os gør vi tit det at vi tager noget forskelligt med. Som fx i år tager min mor risalamande med, min papfar provin, og onkel vinen. De sidste par år, har vi børnebarn stået for mandelgaven, og i år er det min søsters tur. Jeg kan godt lide at vi alle tager noget med, så der ikke er en der skal stå for det hele. 

  

Gaverne: De bliver åbnet efter vi har danset rundt om juletræet. Vi åbner altid en gave af gangen. Og det plejer tit at være den der sidst har fået en gave, der vælger den næste. Og sådan køre det til der ikke er flere gaver tilbage. 

Efter juleaften:

Den 25: Slapper vi helt af! Vi kigger lidt på gaver, spiller spil, hygger osv. Spiser raster, hvis det er noget tilbage.

Julefrokost: Holder vi den 26. Vi gør det samme med juleaften. Med at det bliver holdt forskellige steder. Og hver person tager en ret med. Sidste år spillede vi pakkeleg der, og fik de sidste julegaver. 

    

Nytår: Har jeg de sidste år holdt, med en bestemt gruppe venner. Det er rigtig sjovt og hyggeligt. Vi plejer faktisk allerede fra november af, at mødes og aftale hvad vi skal købe til aften. Vi plejer at give hver person et beløb på 200 kr, som vi køber ind til raclette. Vi køber ind, imellem jul og nytår. I år skal vi fx handle ind den 28. Vi plejer at sove hos folk, hvor vi den 1 Jan spiser morgenmad sammen, og stille og roligt begynder at gå gøre rent. 

     

Mangler du ønsker eller gaver. Så find dem her via Årets Julegave 2013.
Jeg har selv fundet min perfekte gave, som i kan læse om her

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

Skriv et svar

