Elverskud – skæbnedans af Nicole Boyle Rødtnes

Anmeldes til bøgerForlaget skriver: “Jeg tror ikke, man kan se det. Kan man?” Jeg hiver forsigtigt lidt ned i hendes kjole. Den lille stribe af hud mellem skulderbladene ophører, og jeg kan se væggens brune træbrædder igennem hende. “Hvis den glider bare en centimeter ned, kan man se det.” Jeg har gåsehud på armene. Det får jeg altid, når jeg ser på hullet.

Selvom jeg har set det hundrede gange før. Selvom vi alle tre har et. Man siger, elverne er hule i ryggen, fordi de ikke har nogen sjæl. Det er sådan, heltene i eventyrene kan gennemskue dem. Jeg har aldrig glemt min dansklærers ord …

Birke og hendes to søstre danser en gang om måneden for byens borgere. Ikke af lyst, men for at overleve. De er af elverblod. De har det fra deres mor, der forelskede sig i et menneske og døde under fødslen.

Siden da har deres far gjort alt for give dem et så almindeligt liv som muligt. Men helt almindelig bliver man aldrig, når man er gennemsigtig i ryggen og med et forkert blik kan drive en fyr til vanvid …

“Skæbnedans” er første bind i triologien “Elverskud”.  

Goodreads | Forfatteren | Forlaget | Bogpriser| Amazon 
Tak for anmelder eksemplar som er fra
Alvilda. De følgende udtryk er helt, og holdent mine egne.

Jeg var rigtig spændt på at se, hvordan den her bog vil være. Ud fra coveret og teksten, synes jeg at den lød rigtig spændende, og jeg blev bestemt ikke skuffet! Bogen og dens sprog fangede mig med det samme, og det gjorde at det blev svært at slippe bogen igen. Jeg elsker bøger med overnaturlige væsner, og selv om jeg elsker vampyr, hekse og hamskiftere. Så savner jeg at læse om det overnaturligt der findens, og her er Skæbnedans, et rigtig godt bud, på en bog med andre overnaturlige væsner, da Nicole Boyle Rødtnes kun skriver om elver. Hvilket jeg personligt synes er fedt. Da jeg kun har læst få bøger med dem. 

I bogen er der 3 søskenden, men det er Birkes, synsvinkel vi får fortalt historien, og det fungere rigtig godt. Hun virker lidt stille i starten, men det udvikler sig i bogen. Jeg kan rigtig godt lide hende som person. Dog er det Rosa, som jeg bedst kan lide af de 3 søskende. Azalea, kan jeg også rigtig godt lide. Men jeg synes at hun glider ud i baggrunden i forhold til de to andre, hvilket er lidt trist. Jeg kan godt lide at man får lov til at følge deres normale teenage liv med problmer og glæder, imens de lever deres liv som elver piger. Alt i alt synes jeg at det er nogle rigtig fine personer. Til sidst i bogen, kommer der en hel masse spørgsmål om, deres far, Åmanden og elververden, som jeg håber at vi får lov til, at høre mere om i de næste bøger. 

Alt i alt synes jeg at det er en rigtig god bog! Jeg nød sproget og handlingen i bogen.  Man ved godt at de 3 piger er elver fra start af. Men jeg kan godt lide at man får deres historie og deres evner at vide bid for bid, hvilket gør det mere spændende.  Jeg skal helt klart have fat i de to andre bøger, for der er en masse spørgsmål der ikke er blevet besvaret, hvilket jeg håber på at vi gør i det to næste bøger. Det tog mig under et døgn at læse den, fordi den fanger en med det samme. Bogen er henvent til de unge. Men os over 20, kan nemt læse den. Jeg synes ikke at jeg på noget tidspunkt sad og kedet mig.

Elverskud serien:

  1. skæbnedans
  2. Søsterpagt
  3. Der kommer en bog mere, men jeg ved ikke, hvad den hedder, og hvornår den udkommer.

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

2 thoughts on “Elverskud – skæbnedans af Nicole Boyle Rødtnes

Skriv et svar

