Kaninhjerte af Christin Ljungqvist

Anmeldes til bøger

Forlaget skriver: Christin Ljungqvists debut er en gribende skildring af et hjerteskærende søskendeforhold, og en nervepirrende hilsen ovre fra den anden side. Om livet og døden, og tilstanden derimellem. Anne og Mary er enæggede tvillinger, og det kan være svært at se, hvor den ene begynder og den anden slutter.

De ser sig begge to som den stærke, den som skal bære den anden, den som har ansvaret. Lige siden de var små, har de set fænomener, som ingen andre kan se, følt ting, som ingen andre kan føle. Anne kan se spøgelser, og Mary kan mærke, hvordan spøgelserne overtager hendes krop. Tilsammen er de et spirituelt medie.

En sommerferie kommer de i kontakt med en clairvoyant gruppe, som forsøger at finde en lille pige, som måske er kidnappet, måske myrdet. Politiet aner ikke, hvem gerningsmanden er, men ved hjælp af den øvrige gruppe nærmer Mary og Anne sig et svar. De er tvillinger og næsten som en person, og alligevel skræmmende forskellige. De har begge to et kaninhjerte som hamrer, de er begge to bange, men for forskellige ting. Mary frygter, at deres søgen efter pigen vil ende med, at de finder en grav. Anne frygter, at Mary vil tage sit eget liv.

Goodreads | Forfatteren | Forlaget | Bogpriser Amazon
Tak for bogen som, er et anmelder eksemplar fra Høst & Søn. De følgende udtryk er helt, og holdent mine egne.

Der er ingen tvivl om at det her bog er en ret specielt bog. Ikke at det gør noget, slet ikke. Der er bare utrolig mange forskellige nuancer, i bogen at det gør det svært at se, hvad for et emne forfatteren vil have som sit hovedemne. Fra bagsiden af bogen lyder det som om, at det er det overnaturlige i bogen, der der det store emne. Men jeg vil sige at, forholdet mellem de søskende og resten af familien. Flyder lige så meget i bogen, som det overnaturlige emne. Hvis ikke mere. Dog er det ikke en dårlig ting, for jeg synes at det gør hele bogen mere spændende. End hvis den bare havde holdt sig til et emne. For så tror jeg at den vil endt med at være kedelig.

Man høre bogens fortælling igemmen Anna. Hvilket jeg er ret glad for, for det var hende jeg bedst kunne lide af de to tvillinger. Faktisk kunne jeg slet ikke holde Mary ud. Til tider havde jeg bare lyst til at råbe af Mary pga de ting hun gør over for sin søster og med mennesker. Der er ingen tvivl om at Mary er den der køre sig frem, med fyren, fester sex osv, hvor Anna holder sig tilbage, og er den stille af de to. En anden person jeg også havde svært ved at tolke var tvillingernes mor. Jeg synes at hun håntager det hele forkert.

Bogen er ret lang tid om at komme igang, hvilket er lidt trist, når man tænker på, hvor få sider der er i bogen. Men jeg tror at det er fordi at forfatteren, gerne vil give os et indblik i, hvordan Anna og Marys liv er i forhold til hinanden, og med dem de omgås med.

Jeg synes den blev ret spændende, da de begyndte at opklare den kidnappede piges sag, og jeg vil ønske at det emne havde flydt mere i bogen end det gjorde. Det overnaturlige i bogen, var også rigtig fedt, og det var fedt at høre om den her gruppe, der havde, hver sin overnaturlige evne. Det er en bog der får dig til at tænke over en del ting, som du måske ikke tænker over i din hverdag.

 photo Untitled-1-1_zpsd5a181ed.jpg

2 thoughts on “Kaninhjerte af Christin Ljungqvist

Skriv et svar

