Ventilen – En del af et fællesskab.

Ensomhenden er noget vi alle kender til, om det så er i et klasse/hold, en del af en støre gruppe el noget helt andet. En undersøgelse man har lavet viser at hver 1-2 person unge i en klasse sidder og følger sig uden for og er ensom. Jeg personligt har selv været der, og jeg synes at det er skærmende at tallet er så højt! Heldigvis er der en organisation ved navn Ventilen som har 15 møde steder i landet, der prøver på at gøre noget ved problemet. 
 
Ventilen er et møde sted, hvor unge mellem 15-25 mødes 1-2 gange om ugen, i min egen mødes vi fx hver onsdag, men i Københavns mødes de hver onsdag og søndag, og i Herning mødes de kun om søndagen, så det er forskelligt fra sted til sted, men det kan du altid tjekke inden på deres side. Det er meget forskelligt hvad vi laver, da det kun er fantasien der sætter grænser, så der for er det altid spændende og komme. Alt er frivilligt du bliver ikke tvunget til noget du ikke har lyst til at lave.

Giver det noget?
Ja for pokker! ikke nok med at jeg har fået nogle venner i ventilen så har jeg også fået meget mere selvtillid, for to-tre år siden havde jeg det rigtig svært, ved at snakke med folk jeg ikke kender, i dag er det meget nemmere, den anden dag tog jeg mig selv i at snakke med en fremmede pige, om London fordi begge to havde været der i sommers, og så må vi ikke glemme blogger træffet, hvor jeg var sammen med 15 piger jeg aldrig havde mødt. Der er mange der kun er der en gang, hvilket jeg synes er trist for de fleste der kommer virker til at være søde, men måske er ventilen bare ikke det de forventer? Jeg har selv været der i over to år nu og det har givet mig et helt andet liv, jeg ved ikke hvad jeg skulle havde gjort, hvis jeg ikke var begyndt at gå der.
Til sommer skal jeg med til ventilens årlig sommerlejer, hvor man har mulighed for at møde andre bruger fra hele landet, jeg glæder mig som et lille barn til det da jeg kun har hørt godt om det.

➨ De dejlige frivillige fra Hillerød. Som altid er der til at støtte en, hvis man har brug deres hjælp.

.

Bliv Frivillige: Der er altid plads til nye frivillige! Jeg har det lidt svært ved at skrive, hvad det enlig går ud på, men jeg ved at du har en del kontakt med de andre frivilliges mødesteder og at de skiftes til at komme om onsdagen. Udover det er de der altid til at hjælpe en, hvis en bruger har brug for det. Det kræver en del arbejdet i det, men jeg tror at man får lige så meget tilbage, ihvertfald virker de også til at være glade for at være i ventilen. Jeg personligt holder utroligt meget af dem, og ventilen vil ikke være det samme, hvis de ikke havde været der. 

Bliv bruger: Som bruger skal du være mellem 15-25 ellers er der ikke nogle kræv, det kan både være for piger og drenge. I Hillerød er vi en fast gruppe der kommer hver gang og det er rigtig hyggeligt. Vi laver en masse forskelligt som lave mad sammen, se film, spille spil, skøjter, synger SingStar, igen det er kun ens fantasi der sætter grænser. Det koster ikke noget, kun hvis vi fx tager i biografen, bowler, men igen alt er frivilligt.

Har du selv været ensom eller kender du nogle der er det?
Hvis i har noget at spørge om, er i mere end velkommen til at spørge.
Ellers kan i selv læse mere her.
One thought on “Ventilen – En del af et fællesskab.

  1. Hej Rie 🙂

    Er lige lidt off topic her. Bare slet kommentaren, når du har læst den. Jeg kan nemlig ikke finde din kontakt-e-mail. Du er med i vores test af bogblogs på Kultur For Unge, og vi har sendt en lang mail ud til alle, vi har taget med. Info, som jeg også rigtig gerne vil sende til dig.
    Hvis du vil have den, så send mig lige en mail på peter@kulturfoto.dk

    Artiklen ligger her: http://kulturforunge.dk/2012/04/12/vi-karer-de-5-bedste-bogblogs-skrevet-af-unge-danske-anmeldere/

    Mange hilsner Peter, Kultur For Unge

Skriv et svar

